Pages

Monday, April 19, 2010

Ada Apa Dengan Nama


salam...

Nama saya Ria Qistina Diana Alamanda Binti Ahmad Fauzi. panjangkan nama saya. nama ni mama n papa saya yang kasi.. tak kisah la nak panggil ape pon. sebab nama saya ade banyak. jangan jeles ye semua. haha..

*****************************************

See.. nama mak datuk, panjang gile. sampai naik semput nak sebut nama. tu baru nak sebut. belum lagi nak letak dalam i/c. sampai orang kat pejabat pendaftran naik pening camne nak letak nama lam i/c. panjang sangat nama smpaikan kat i/c nama panjang jadi cenonet je. sebabnya?? tak muat la. apa lagi. tu yang tibe2 ade nama yang tibe-tibe jadi pendek dalam i/c. sebab tak muat.haha..

Sekarang ni dah menjadi trend letak nama anak panjang2. bukan setakat panjang2 tapi susah pulak tu nak sebut. sampai berbelit2 lidah nak sebut. ye la. dalam i/c melayu
, tapi tibe2 nama plak ade slang2 mat saleh. tak ke pelik camtu. dah jadi trend dah kot sekarang ni. semua berlumba2 nak bagi name anak panjang2. contoh dalam family aku sendiri pon ade jugak. name cousin aku yang baru2 sekarang ni, nama die mengalahkan nama ayah. yela, nama ayahnya just 1 namanya. contoh cam azhar je. tapi nama anak, Nik Nur Adriana Najwa. see, punye panjang nama. then bile dah di binti kan dengan nama ayah, jadi lah Nik Nur Adriana Najwa Binti Azhar. semua nak kejar nama panjang2.( aku jeles sebenarnya, sebab nama aku cenonet je ha. ish.haha)

Yang macam tu takpe la, nama anak2 sekarang ni pulak, dah terpengaruh dengan mat saleh kot. letak nama mat saleh lak. tak semua nama, mesti ade satu lah name mat saleh tu.contoh cam Brian ke @ lain2 nama lah. maybe dengan nama anak camtu, lebih nampak moden la kot. yela, nama anak ade mat saleh punye nama, mesti la orang cakap.. sedapnya nama anak hang. tapi kalau di cari2 maksud nama tu dalam islam, ade ke?? maybe ade sesetengah nama yang ade maksudnye dalam islam. tapi ade jugak yang takde maksud langsung. hanya sedap disebut dan di dengar je.

Sekarang dah jarang sangat dengar @ tengok, emak ayah yang nak letak nama Aminah ke, Abdullah ke. yela, tak moden la nama macam tu. bak kate membe aku. Tak Amerika la kalau nama2 camtu.haha.. kita sebagai ibu bapa @ bakal ibu bapa sepatutnye letakkan nama anak dengan maksud yang terbaik. sebab ia melambangkan keperibadian seseorang itu. tapi ade plak yang cakap, nama je sedap. tapi perangai buruk. tu nak buat macam mane. die sendiri yang nak memburukkan diri die. tak selari dengan nama die. kite tak dapat nak buat ape dah kan.

so, pilihlah nama anak dengan makna yang baik2. ade lagi 1 trend, gabung nama sendiri untuk jadikan nama anak. yang tu plak camne ea?? tapi yang aku taw, kalau nak letak nama anak, kasi la nama leklok sikit. biar ade makna yang ter baek. nanti time nak akad nikah, takde la terbelit2 lidah bakal suami anak korang.hehe.. sian pulak nanti. dah la gugup nak akad nikah, pastu nak sebut name pon susah..hehe..

wassalam...


p/s: nama saya nur atiqah. nama awak?? hehehee

10 comments:

farahijriah said...

nama saya pon pendek gak.. hahaha~

Cik Ika Aziz said...

haha.. nama dak2 skrg pnjg2. =p

AsRuL said...

name saya pun pendek jgk...asrul b kamarudin ;)

Cik Ika Aziz said...

hehehe..same la kite.. ;)

Husna Adilah said...

wah..panjangnyer nama kat intro tu.. :D

nasib baik nama saya kecik cumil saja..

;)

Cik Ika Aziz said...

hehehe.. tu propaganda je lebih..

tapi mane taw ade kn. :D

nama awk memang cumil. ;)

Husna Adilah said...

yg mana satu? yang beruang ke yang dyla qistina? =D hi hihi

Cik Ika Aziz said...

2-2 pon cumil..
sbb sy pn suke beruang..hehee =p

Pen Merah Staff said...

nme ak klasik je..
siti amira sulaiman....


tp nme ank ak yg 1st :Ameer Ferdaus Putra

Yg 2nd= Aleesya Eryna Qaireen

heeee~~topup untuk nmeku yg pendek

Cik Ika Aziz said...

hahaha.. tu la psl.
mak2 skrg ni nk bls dndam sbb name x panjg. jadi letak kt anak.hehehe =p