Pages

Wednesday, May 18, 2011

Tengok Pelik jeee

Assalamualaikum...

Hye semua..

Baru balik dari tahlil rumah arwah kezen ayah aku. jumpe sedara mara yang sangat2 jarang jumpe sampaikan muke dorang ade aku tak cam, muke aku pon dorang tak cam sebab aku jarang ade kat umah. Bila dah abis study ni, so memang keje aku lah nak mengikut parents aku pegi sane sini. hee (sebabnya aku takde lesen kete lagi. Malunyah!!!)

Before aku sampai rumah arwah kezen ayah tu, ayah stop jap kat masjid, brenti solat isyak sebab dah nak masuk waktu. then bile kitorang masuk masjid kebetulan baru nak azan isyak, jadi join lah solat isyak jemaah.

Tapi yang menjadi kemusykilan aku, makcik yang ade kat situ tengok ktorang pelik kat ktorang satu family ni. sangat pelik, non stop tengok. sampai adik aku yang kecik pon tanye aku apesal dorang tengok semacam. and tanye hidung kite senget ke sampai dorang tengok pelik. Aku nak tergelak je bile adik aku tanye camtu. Tehee...

Bagi aku bukan sekali pernah jadi camtu, berkali-kali rasenye bile masuk masjid mesti org kampung kat situ tengok pelik. Memang la ktorang ni bukan asal dari kg tu, tapi tengok skali dah la makcik.. ni sampai before solat, pas solat pon still tengok semacam. (Ktorang cun sangat kot ;p)

Memang tak salah makcik tu, tapi bagi aku jangan la tengok sampai wat rase orang lain tak selesa. Itu kan rumah Allah, so sesiapa pon leh solat kat situ. and Masjid pon orang dirikan dekat tanah wakaf, takpun orang wakaf kan untuk orang gune. So jangan la kite buat macam tu. berpada-pada lah kan.. Ni sampai orang pon tak selesa, nak buat itu ini pon tak selesa.

Tapi kite sebagai pengguna masjid tu, buat la amal jariah macam derma duit ke. Ala, tak berat pon kite nak mendermakan. Asal kite ikhlas dengan apa yang kite buat, insyaAllah, Allah akan nilai perbuatan kite dengan niat kita tu. So pandai-pandai la kite ye.

Bak pepatah english, Give and take. Tapi aku terbalikkan untuk situasi masjid ni, Take & Give. Take bile kite dah gune air kat masjid, ruang solat and segala kemudahan yang ada lah, so kite pon kena lah Give dengan beri derma untuk tabung masjid. Tah betul ke tidak aku cakap ni, tapi bagi aku camtu la ha.. Kalau salah, tolong betulkan ye..Teheee..



p/s: bile g masjid ni, dapat kenal makcik-makcik. mane tau ade yang berkenan nak buat menantu. HAHAHA niat salah okeh! jangan ikut. ;p

No comments: